Vind je antwoord hier

Veelgestelde vragen

Heb je nog andere vragen? Stel ze gerust!

Wat betekenen de verschillende LED kleurtjes op mijn Smappee laadstation?

Wit licht - Het Smappee laadstation is beschikbaar - Connecteer je elektrische voertuig met het Smappee laadstation.

Blauw licht - Je voertuig is geconnecteerd met het Smappee laadstation, maar is nog niet geauthoriseerd om te laden - Scan je RFID laadkaart of de QR code en volg de instructies via de app.

Blauw knipperlicht - Je RFID laadkaart wordt geverifieerd - Wacht tot het LED licht groen kleurt.

Groen knipperlicht - Het Smappee laadstation is je voertuig aan het laden.

Groen licht - Het Smappee laadstation is gestopt met laden - Haal je kabel uit het voertuig indien het volledig is opgeladen.

Rood licht - Het Smappee laadstation is niet beschikbaar of er heeft zich een error voorgedaan - Gebruikt het Smappee dashboards om het Smappee laadstation weer te activeren of om foutmeldingen op te zoeken. Probeer de laadkabel te verwijderen en het Smappee laadstation opnieuw op te starten.

Rood knipperlicht - Je RFID laadkaart is niet geauthoriseerd - Check of je RFID laadkaart is opgenomen op de whitelist.

Let op dat de kleuren verwijzen naar de kleuren van het LED-lampje aan de buitenkant van de laadpaal en niet aan de binnenkant.

Waar kan ik de laadsessies van mijn Smappee laadstation bekijken en exporteren?

De laadsessies van een Smappee EV Line-product zijn te vinden in het Smappee-dashboard (https://dashboard.smappee.net/) via de kaart "Transacties".

Een handig stappenplan om hier te komen vind je via de website van Smappee.

Link naar de site: https://support.smappee.com/hc/en-gb/articles/5401931448468-Where-can-I-see-the-charging-sessions-of-my-Smappee-charging-station-and-export-them

Hoe kan ik Smappee Smart Charging combineren met mijn thuisbatterij?

De combinatie van een batterijsysteem met het slimme laadsysteem van Smappee kan de zelfvoorzienendheid van uw gebouw verbeteren en het gebruik van lokaal geproduceerde groene energie optimaliseren. Het is echter belangrijk om rekening te houden met enkele beperkingen. Batterijsystemen bevatten doorgaans software die beslist wanneer de batterijen moeten worden opgeladen/ontladen, vaak gebaseerd op pogingen om de netto invoer/uitvoer dicht bij nul te houden. Echter, het slimme laadsysteem van Smappee (vooral de 'Alleen overtollige' functionaliteit) probeert ook de netto invoer/uitvoer dicht bij nul te houden. Het is belangrijk dat deze twee controlesystemen niet met elkaar in conflict komen.

Batterijsystemen en zonnepanelen werken beide op gelijkstroom (DC) die eerst via een omvormer moet worden omgezet in wisselstroom (AC). Over het algemeen zijn er twee manieren waarop een batterij kan worden aangesloten:

1) een hybride systeem: de batterij en zonnepanelen delen dezelfde omvormer. Deze topologie wordt meestal gebruikt wanneer een batterij tegelijkertijd met zonnepanelen wordt geïnstalleerd.

2) een zelfstandig systeem: de batterij heeft zijn eigen omvormer, los van de zonnepaneelomvormer. Deze topologie wordt meestal gebruikt wanneer een batterij wordt toegevoegd aan een bestaande zonne-installatie.

Het gedrag van het Smappee slimme laadsysteem is grotendeels afhankelijk van het type topologie dat u heeft.

Via de website van Smappee vind je een handig stappenplan om je installatie te optimaliseren. Voor advies op maat kan je gerust en geheel vrijblijvend contact opnemen met een van onze Mossy experts via het contactformulier.

Link naar de Smappee website: https://support.smappee.com/hc/en-gb/articles/15851800479380-How-can-I-combine-surplus-only-smart-charging-with-my-home-battery-system

Hoe kan ik Smappee Smart Charging inschakelen om het gebruik van zonne-energie te maximaliseren en energiekosten te minimaliseren?

Via Smappee Smart Charging kan uuw laadsessies optimaliseren door het verbruik van je zonne-energie te maximaliseren en door op te laden tijdens de goedkoopst mogelijke periodes.

Wat heb je nodig?

- Metingen van het elektriciteitsnet en je zonnepanelen

- In het geval van de EV Wall Business, EV Base of EV Ultra producten heeft u een extra Smappee Infinity nodig.

- In het geval van de EV Wall bevat het pakket de benodigde apparatuur om de metingen uit te voeren.

- Een geldige zonnevoorspelling (Dit vereist metingen gedurende minstens een maand)

- Eventueel: Aangepaste Tarieven op de laadlocatie van de Charging Square-service

Voldoe je aan bovenstaande zaken? Dan kan je via de volgende link een handig stappenplan volgen op de website van Smappee: https://support.smappee.com/hc/en-gb/articles/360058893272-How-can-I-enable-Smart-Charging-to-maximize-solar-consumption-and-minimize-energy-costs-How-does-it-work

Waar vind ik handleidingen en technische specificaties van de Smappee producten?

Handleidingen en technische specificaties van Smappee producten vind je makkelijk door onderstaande link aan te klikken. Voor op maat gemaakt advies neem je best contact op met één van onze Mossy experten.

Wat is het verschil tussen de verschillende Smappe EV wandgemonteerde modellen?

Smappee biedt verschillende wandgemonteerde varianten aan om aan ieders noden te voldoen:

EV Wall Lite: ontworpen voor residentieel gebruik door klanten die eenvoudigweg hun EV willen opladen met een vaste snelheid zonder extra functies. De Lite-versie heeft dezelfde mooie esthetiek als de EV Wall Home/Business, maar geen van de slimme functies. Het verbruik van de lader zelf wordt gemeten, maar niet het verbruik/productie van het huis. Voor klanten die op een later tijdstip netmeting/zonne-energiemetingen en slimme oplaadfuncties willen toevoegen, wordt een upgradekit beschikbaar gesteld voor aankoop.

EV Wall Home: Het vlaggenschip voor een wandgemonteerde oplossing voor residentiële gebruikers. De EV Wall Home is een alles-in-één product dat zowel het slimme laadsysteem als het Infinity energiemonitoringsysteem omvat. Alle slimme oplaadfuncties zijn standaard inbegrepen, evenals de benodigde modules om het netverbruik en de (eenfase) zonne-energieproductie van het huis te meten. Optioneel kunnen meer metingen worden toegevoegd. Er kan slechts 1 EV Wall Home per locatie worden geïnstalleerd.

EV Wall Business: Het vlaggenschip voor eenwandgemonteerde oplossing voor commerciële en industriële locaties. In combinatie met een Smappee Infinity systeem (afzonderlijk aan te schaffen) kunnen alle slimme oplaadfuncties worden gebruikt. Meerdere EV Wall Business units kunnen op één locatie worden geïnstalleerd, en ze kunnen allemaal de net/zonne-energiemetingen delen vanuit hetzelfde Smappee Infinity systeem.

Hoe los ik de foutcode ''CAN_Comm-FAIL & NO-Battery'' op bij mijn Solis omvormer?

Dit wil zeggen dat de omvormer geen batterij of modbus-meter detecteert. Indien u geen batterij of modbus-meter hebt kan u onderstaande stappen volgen.

  • Duw op ENTER, van zodra je ''information'' en ''settings'' ziet staan, duw je 4x op DOWN tot je bij advanced settings zit, duw nu op ENTER.
  • Password =0010 (duw 2x DOWN en 1x UP) + ENTER
  • Duw nu 2x op DOWN tot je ''battery control'' ziet staan, duw nu op ENTER.
  • Duw nu terug op ENTER zodat je in ''battery select'' komt.
  • Duw nu op UP tot dat je ''no battery'' ziet staan, duw nu op ENTER.
  • Duw hierna 2x op ESC tot je terug 'battery controls'' op het scherm ziet
  • Duw dan 2x op DOWN tot je ''storage energy set'' ziet en duw vervolgens op ENTER.
  • Duw nu nog 2x op ENTER, dan zal er ''eastron 3ph meter'' staan.
  • Duw daarna nog 1x op DOWN tot je ''no meter'' ziet, duw nu op ENTER
  • Duw vervolgens 3x op ESC tot je terug aan het beginscherm bent, de foutcode is nu verdwenen.

Hoe los ik de foutcode ''OVERGRID VOLTAGE'' op bij mijn Solis omvormer?

Deze foutcode wilt zeggen dat de spanning van de maatschappij te hoog ligt door teveel injectie van de zonnepanelen in de straat. Dit kan voorvallen op zonnige dagen als er niet veel verbruik is in de straat, wij als installateur kunnen hier niets aan veranderen. Als dit probleem zich vaak herhaalt kan Fluvius gecontacteerd worden, zij kunnen dit oplossen door de dienstspanning van het net te verlagen.

Heb ik recht op subsidie voor mijn laadpaal?

Smappee laadpalen geven in veel gevallen recht op subsidie. 
Klik hier voor meer informatie. 

Hoe meld ik mijn zonnepanelen bij Fluvius?

Bekijk het stappenplan van Fluvius via deze link
Daarna mag je doorklikken naar zonnepanelen melden.

Ik krijg nog groenestroomcertificaten. Wanneer kan ik mijn zonnepanelen best vervangen?

Zonnepanelen zijn de afgelopen jaren steeds performanter geworden. Bovendien gaan de panelen van vandaag 5 tot 10 jaar langer mee en zijn ze een stuk goedkoper dan vroeger. Loont het dan om je oude installatie te vervangen? Dat hangt af van of je nog groenestroomcertificaten krijgt.

Krijg je nog groenestroomcertificaten? Dan raden we je aan om nog even te wachten met het vervangen van je zonnepanelen. Je doet er wel goed aan om een jaar voor je laatste certificaat al even contact met ons op te nemen voor een offerte. De wachttijd tussen het goedkeuren van je offerte en de effectieve plaatsing bedraagt vandaag al gauw enkele maanden tot een jaar. (Hier vind je meer informatie over wanneer je je laatste groenestroomcertificaat krijgt.)

Krijg je geen groenestroomcertificaten meer en zijn je zonnepanelen ouder dan 20 jaar? Dan is het interessant om je installatie zo snel mogelijk te vervangen. Vraag hier je offerte aan. Wij zorgen voor de rest!

Hoe verloopt de recyclage van zonnepanelen?

Bij Mossy willen we zorg dragen voor onze planeet. Daarom werken we mee aan de recyclage van zonnepanelen. Kies jij voor Mossy om je oude installatie te vervangen? Dan nemen we je oude panelen mee en brengen ze naar een PV Cycle inzamelpunt.
PV Cycle zorgt vervolgens voor de recyclage van je zonnepanelen:

  • Het glas wordt gebruikt voor glasvezels, glazen flessen en bokalen, …
  • Het koper en aluminium worden gesmolten tot nieuwe grondstoffen.
  • Het silicium wordt hergebruikt in nieuwe zonnecellen of in elektronische apparaten.

Op deze manier zorgt de organisatie vandaag voor een recyclage van 93,5% van je zonnepanelen.

Wat is een slimme laadpaal?

Een slimme laadpaal maakt het mogelijk om je auto zo slim mogelijk op te laden. Daarvoor gebruikt hij data uit verschillende bronnen. Zo meet de slimme laadpaal andere energieverbruikers in je huis of bedrijf. Op basis hiervan kan hij de laadsnelheid van je wagen aanpassen, zodat je het netwerk niet overbelast. Verder kan een slimme laadpaal bepalen wanneer het beste moment is om je auto op te laden (bijvoorbeeld wanneer er veel zon is of tijdens daluren), zorgen dat je auto enkel met zonne-energie wordt opgeladen en nog veel meer. Handig, toch? Meer weten? Hier vind je meer informatie over onze slimme laadpalen.