Jordy Moyson
4/6/2024
Dit jaar heeft Vlaanderen een enorme sprong gemaakt in de uitbreiding van (semi-)publieke laadpalen. Met een toename van ongeveer 11.000 nieuwe laadpunten, staat de teller nu op 43.665 laadpalen. Dit is niet alleen indrukwekkend, maar ook noodzakelijk, want bijna alle nieuw bestelde bedrijfswagens zijn tegenwoordig elektrisch. Volgens het Vlaams Departement Mobiliteit en Openbare Werken waren er eind april 43.665 (semi-)publieke laadpalen in Vlaanderen. Dat betekent dat er dit jaar gemiddeld 130 nieuwe laadpunten per werkdag zijn
De reden voor deze snelle groei is duidelijk: de elektrificatie van het Belgische wagenpark gaat sneller dan verwacht. Dankzij de hervorming van de autofiscaliteit door federaal minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V), verdwijnen tegen 2026 alle fiscale voordelen voor nieuwe bedrijfswagens die op fossiele brandstoffen rijden. Hoewel men dacht dat de grote omslag naar elektrisch rijden pas tegen dan zou plaatsvinden, begon deze verschuiving al vorige zomer. Toen verloren plug-inhybrides hun fiscale voordelen, waardoor veel bedrijfswagenrijders massaal overstapten naar volledig elektrische auto's. Dit jaar alleen al worden er naar verwachting ongeveer 200.000 nieuwe elektrische auto's aan het Belgische wagenpark toegevoegd.
Om laadstress te voorkomen, stelt een Europese vuistregel dat er voor elke tien elektrische auto's minstens één publieke laadpaal moet zijn. Dit betekent dat België dit jaar ongeveer 20.000 extra publieke laadpalen nodig heeft. Dankzij het "paal-volgt-wagen" systeem kunnen autobestuurders zonder eigen parkeerplaats bij de Vlaamse overheid een publieke laadpaal aanvragen binnen 250 meter van hun woning. Dit heeft bijgedragen aan de snelle groei van laadpalen in Vlaanderen.